Text Gedik

Background Layout

Sunday, March 11, 2012

Pengotor/Pemalas atau Memang Pekara Biasa Perempuan

Assalamualaikum W.B.T..
Bilik sape yang macam ni??haha
Entry Myra kali ni macam tajuk kat atas tu..hrmm..kalau anda seorang perempuan..anda ni pengotor ke..pemalas ke..atau pada anda semua tu normal??
Entry kali ni di tulis untuk meminta pendapat dan berkongsi cerita..takde kaitan sama ada yang masih hidup atau yang telah meninggal dunia..so..sesiapa rasa macam terkena tempias..maaf sangat!


Sepanjang bermula sem baru untuk tahun 2 ni..rutin harian Myra semakin padat..hari-hari ade saje assignment baru yang lecturer bagi untuk di siapkan..ade yang due date cepat..n ade yang lambat..dan semuanya akan mempengaruhi markah untuk paper final..jadi..sebagai pelajar..Myra dan kawan-kawan haruslah siapkan dengan sebaik mungkin..


Namun, disebalik kesibukan yang melanda..Myra perasan yang..sebagai seorang pelajar yang duduk menyewa..tanggungjawab nak mengemas rumah tu macam di ketepikan sedikit..kalau dulu..setiap minggu.dalam mesti ade sehari masa yang Myra luangkan untuk mengemas rumah..tapi sekarang..dari Isnin..sampailah ke Jumaat..rase macam takde mase langsung nak sentuh penyapu..
Pada koranglah kan..ni pekara biasa atau Myra dah mule nak menjadi pengotor? Sikap malas tu memang tak dinafikan memanglah wujud dalam diri ni...tapi..kalau malas..malas tu datang dan pergi..


macam mane ambik barang tu mule-mule..letakkan balik macam tu jugak..jadi tak perlu kemas lagi kalau dah memang
sedia tersusun..janganlah main letak sesuka hati je..ikot senang diri..
tapi nanti susahkan orang lain..
Sebenarnya..adatlah sebagai pelajar tu kalau tak cukup masa untuk mengemas rumah..tapi..cukuplah kalau setiap hari individu memastikan yang semua barang yang diguna diletakkan balik ke tempat asal seperti mane mase ambik mule-mule..bukan susah pun untuk amalkan..pasti boleh amalkan kalau diri kite ni bukan jenis pengotor dan ambik mudah je..
Ni almari sumbat..semua baju yang taknak dipakai..sumbat je dalam almari..
lame-lame..nilah hasil nya..lepas tu nak cari baju semua susah..
Sepekara lagi..letaklah baju dalam almari tu elok-elok..susunlah kemas-kemas..supaya..bila nak pakai baju nanti..takdelah berkedut sangat baju tu..*haha..bab ni..Myra masih berusaha buat..Sorry Cik Ieqa.. :)
Susun cantik-cantik..supaya senang kita nak ambik baju nanti...kalau ade baju yang tak jadi nak di pakai..lipat dan letak balik elok-elok dalam almari..jangan main sumbat je..bila semuanya kemas dan tersusun..kite nak cari baju pun senang..takdelah stress nak fikir kat mane baju tu kite simpan..


toilet korang simple macam ni..??

atau sekemas macam ni??
Haha..macam mane toilet korang??bersih??atau berlumut?? Sebenarnya..kalau toilet macam gamba pertama tu pun dah cukup bagus..nampaklah bersih lagi..ade sesetengah toilet tu..lumut yang jadi..dah boleh buat balut shushi..haha..Mammy Myra selalu pesan..toilet tu bersihkan selalu..sebab.kalau tetamu datang..toilet yang mereka pandang dulu..kalau toilet kotor..maka..keperibadian kite ni pun akan menggambarkan yang kita ni pengotor..so..besar tak peranan kebersihan toilet kat sini?? 


next..bilik tidur??cun ke bilik korang??ade tak secun muke korang yang dok ber"make up" bagi nampak berseri hari-hari tu??kalau muke kite ni kite boleh jaga hari-hari sabun dan hari-hari kite "make up" jadi tak salah kalau kite ambik masa 5minit untuk kite kemas tempat tidur kite bagi nampak cun kan?sekurang-kurangnya..takdelah malu kalau ade sedara yang datang tumpang solat kat bilik kite nanti??kalau muke boleh je kite luangkan masa sampai sejam nak make up..jadi ape salah bg 5minit untuk kemas bilik biar kemas dan tersusun...
semua yang kite guna..habis je guna..terus basuh..basuh bersih-bersih..
bagi hilang kotor, minyak dan bau..
supaya senang kita nak guna lagi lain kali..
Singki kat dapur tu mesti penuh dengan pinggang..mangkuk & cawan yang kotorkan??bila nak basuh??esok??luse??ke tahun depan??haha..ke memang jenis pakai dan tinggal je??pernah tak fikir yang susah nye kalau kite pemalas..tapi..pinggan mangkuk kat rumah ade sikit je..yang tu nak pakai sekarang..yang tu jugaklah nak pakai nanti..jadi kalau tak basuh selepas guna..nak pakai ape nanti??
cube amalkan basuh semua barang yang kite dah guna bagi bersih dan kering..jadi pinggan dan mangkuk yang kite nak gune tu dah bersih dah bila kite nak pakai lagi lain kali..kalau pun kite tak nak pakai..mungkin ade orang lain akan pakai..jadi..tak salah pun nak basuh..kite guna..kite basuh la kan??jangan sebab kite..orang lain pulak yang kena basuh..tak adil tu name nya...
mane yang korang prefer??yang bersepah ke yang tersusun??
kalau semua ni kite amalkan elok-elok..istilah "pengotor" atau "pemalas" tu sure takkan ade dalam diri kite..
ingat..lelaki suka perempuan yang bersih dan rajin..tapi mak mertua akan cari menantu yang pandai buat kerja rumah dengan sempurna..jadi..kalau rupa je cantik..tak pandai buat kerja rumah atau lebih tepat di sebut pemalas..rasa-rasa..orang akan suke? cantik pada wajah dan diri..mestilah kite susuli dengan bersih dan kemasnya rumah kita..
takkan baju kotor ni pun nak kumpul lame-lame..bawak-bawaklah basuh ye..
"bersih" kat sini bukan bererti kite perlu mop rumah setiap 5minit..tapi cukuplah kalau rumah kite nampak tersusun dan kemas..Myra yang buat entry ni takdelah sempurna..cume Myra sedang cube mengamalkan sikap ni..dan Myra harap..korang yang ada masalah yang same ni boleh cube try..
Orang kate..lebih baik di cop "pemalas" dari di gelar "pengotor" tapi lebih bagus kalau tak digelar dengan gelaran kedua-duanya sekali..


hrmm..mane yang baik tu harap dijadikan ikutan..mane yang salah tu..jadikanlah iktibar dan sempadan..
kalau ade yang Myra tersalah cakap..hari di maafkan..


until next entry..
Salam..


P/s: Semua gambar dalam entry kali ni..adalah sumber dari
google image.. :)






No comments: