Text Gedik

Background Layout

Thursday, June 9, 2011

Vacation Part 2: Bukit Tinggi Padang, Indonesia

Assalamualaikum semua :)
wah wah wah...perasan tak ape yang lain??hihihi..yup..new look...myra dah edit sikit background n layout..
sekali-sekala kena la jugak beralih angin sikit kan..cube sesuatu yang baru pulak..ha ha..straight to the point je la...untuk entry kali ni.myra nak update kat anda semua sedikit sebanyak gambar-gambar yang myra ambik mase bercuti ke Padang hari tu..yup..yang myra ade update sebelum ni..hihihi...[Vacation Part 1: Opss..passport] sape-sape yang belum bace boley lah bace dulu pengalaman myra sebelum sampai kat Padang, Indonesia ni....

Bukit Tinggi Padang, Indonesia
huhuhu..well..lepas penat menempuh berbagai dugaan pagi tu....akhirnya myra dan mummy berjaya jugak dapatkan flight untuk ke Padang petang tu...mujur ade seat yang kosong..kalau tak..mau hancur lebur jugak la hati myra hari tu...hahaha...yang kesian kat mummy..penat uruskan passport..dah lah tak tidur sepanjang malam..
Muke penat menanti flight untuk berlepas  :)
so sampai je kat Padang..kami di jemput oleh seorang tour guide..since semua yang lain dah tiba lebih awal..jadi myra dan mummy dapat layanan yang lebih special..dapat sorang tour guide..Amir name dye..Amir ni lah yang bawak kami dari airport terus ke kedai "Lindungan Bulan" dimane yang semua orang tunggu kiteorang kat sane sambil shopping sakan...
mase dalam perjalanan ke sane..kiteorang di bawa ke air terjun Lembah Anai...air terjun ni menghubungkan Pekan Padang dan jugak Pekan Bukit Tinggi..perghh...air terjun ni betul kat tepi jalan..cantik sangat..sempat la jugak myra dan mummy berposing seketika...hilang kejap la rase penat yang dari pagi tu..tapi sayang....tak dapat nak main-main air...maklum la..kene kejar masa...

Air terjun Lembah Anai..betul tepi jalan






Lepas je tengok air terjun..terus kiteorang di bawa ke Lindungan Bulan..dari sini ade lagi separuh jalan sebelum sampai di Pekan Bukit Tinggi..percaya tak..penat punya pasal..sampai makan pun tak lalu...hihihi...

Bukit ni di penuhi dengan tanaman sayur dan pokok-pokok buah-buahan je..


Salah satu contoh kediaman di kawasan Bukit Tinggi..


Menuju ke Bukit Tinggi..
masa dalam perjalanan jugak..myra jumpe pankin-pankin kecil jual buah-buahan macam sengkuang..manggis..dan durian...maklumlah..peminat manggis kan..myra pun mintak la mummy untuk belikan..percaya tak..myra dapat 2kilo manggis dgn harga RM2 saje...kt KL tak dapat de...hahaha..so..lepas je beli manggis..kiteorang pun teruskan perjalanan...memang menarik..kawan tanah tinggi dye ni..masih di kekal..tak de pun pembangunan yang besar-besar..cuace kat sini pun takde panas terik macam kat KL...
sampai je kat Lindungan Bulan..staff UKM lain dah sedia tunggu kiteorang pun...dieorang semua dah penat shopping kain sulam dan telekung..jadi..kiteorang semua terus ke The Hill Hotel, Bukit Tinggi..perjalanan makan masa dalam 20minit untuk sampai ke hotel..
inilah rupa hotel penginapan myra selama 2 malam di Bukit Tinggi, the Hill

Muke puas tidur selama 1 jam, now ready for dinner

sampai je hotel..kami semua di beri hampir 2 jam untuk berehat..sebelum turun untuk makan malam..
huhuhu...hotel cantik..bilik selesa...badan penat..hahaha..bile nampak katil lena lah jawabnye...dapat lah berehat untuk sejam..puas rase.. :)
lepas je dinner..kiteorang semua balik ke bilik untuk terus rehat sementara menanti hari pagi..untuk teruskan perjalanan semula..
pagi tu hari kedua myra di Bukit Tinggi..myra bangun awal sangat-sangat..pukul 5 pagi myra dah bangun..mesti la..nak solat subuh..hahaha...5pagi di Indonesia bersamaan 6pagi kite di Malaysia...huhuhu...
lepas je solat..myra mule nak berlengkar balik atas katil..sekali bile tengok kat luar tingkap..hari dah terang..
cantik sangat pemandangan dari tingkap bilik myra..
Canitk kan??ini adalah gunung berapi yang masih aktif..nampak dekat dari hotel myra

ini adalah kawasan perumahan yang terletak bersebelahan hotel The Hill

Rumah cantik..rumah yang berjaya memikat pandangan mata myra

sempat jugak terpegun menikmati keindahan ciptaan Allah..lepas tengok kat tingkap..myra berjalan keluar pulak..kat belah depan hotel myra...sebenarnya..bilik myra mengadap swimming pool..cantik..dari bilik myra jugak...nampak jelas jam gadang yang menandakan pusat pada pekan Bukit Tinggi...
Swimming Pool ..view dari depan bilik..

Pekan Bukit Tinggi di waktu subuh pagi..
lepas bersiap-siap..kiteorang pun turun untuk bersarapan..lepas tu...kiteorang pun  mulakan trip untuk berjalan-jalan dan cuci mata...masa yang di nanti-nanti tiba..shopping :)
myra juga sempat ke Panorama..tempat dimana kubu jepun telan di bina semasa zaman pemerintahan jepun satu masa dulu..melangkah masuk hampir ke tangga..bulu roma myra terus meremang..di tambah pula bila tour guide tu cakap..mereka tolak tawanan meraka hidup-hidup dari lobang yang ada..
Staff UKM

Pemandangan di Ngarai Sianok

Tugu Jepun


Sempat melompat..mummy dah pandai ambik gamba lompat..hehehe

menuju kedalam lubang kubu jepun..140 anak tangga kedalam


Mummy do jump too :)

Ngarai Sianok 
banyak lagi tempat yang kiteorang kunjung..tp myra tak ingat la..so..lepas berjalan seharian..kiteorang pun balik ke hotel pada sebelah malam untuk berehat dan segarkan badan sebelum turun makan malam..
keesokan hari nye..hari terakhir myra di Bukit Tinggi..myra sempat ke Istano  Basa Pagaruyung..tapi sayang tak dapat masuk..sebab istana ni masih dalam proses baik pulih sebab terbakar 3tahun lepas..

Istano Basa Pagaruyung


Kuda padi..kuda yang bijak...

Myra was here :p
rupe-rupenya..perkataan minangkabau ni berasal dari perkataan "menang kerbau" huhuhu..interestingkan??
nanti myra akan share sejarah "minangkabau" ok..tapi bukan dalam entry kali ni lah...
myra jugak sempat ke tempat sulaman dijahit...memang cantik-cantik semuanya..kalau ikotkan hati memang semuanya nak beli :)
kain sulam dan songkit

kedai cendramata
Test jahit jap..hihihi

hasil sulaman yang terdapat di kedai sulaman Hjh. Rosma

kat kedai sulam ni jugak myra sempat belajar cara untuk menjahit sulaman..tp tak reti-reti pun..hihihi..mungkin kene asah bakat lagi kot..hihihi..lepas tu.kiteorang makan tengah hari dan singgah solat sebentar..sebelum shopping lagi..
Jom lunch dulu :)

Mummy dan mak ngah yang dah kenyang
 Menu sepanjang kami kat sini semua nya nasi padang je..ade ayam goreng berempah..ada..masak lemak.. basically semuanya berasakan santan je...akibat semua maasakan kt Padang ni berasakan santan...kt Bukit Tinggi ni telah di tubunkan sebuah hospital khas untuk merawat penyakit strok...macam pelik kan??tapi ni memang betol..tak percaya..anda boley pergi tengok sendiri..
Bersantai sebentar sementara tunggu yang lain sudah solat
Padi menguning je..seronok tengok..

Kawasan Penanaman padi..



Tasik Singkara - Tasik Maninjau..tasik semula jadi yang terbesar di Indonesia..

Siap ada yang bermandi-manda di sini
lepas puas berjalan..kami dibawa ke tasik singkarak-tasik maninjau..tasik ni merupakan tasik semula jadi yang terbesar di Indonesia..mase ..mule-mule sampai..nyaris-nyaris myra ingat ni laut..mane tak nye..tengok je kebesaran dye..siap ade ombak lagi..menurut cerita dari tour guide kami..ade van yang jatun kedalam tasik ni..langsung tak di jumpai lagi dah..sekali dengan penumpang-penampang hilang..dalam ke tak dalam tasik ni..huhuhu...setengah jam kat sini rasa sekejap je..tak puas menikmati pemandangan dan keindahan tasik ni...
tp perjalanan mesti di teruskan..sebab nak ke Padang balik..sebelum berangkat pulang keesokan harinya..huhuhu...
Bilik Myra di Basco Hotel, Padang

Dinner on our last night in Padang

Posing sikit selepas dah kenyang :)

Posing sikit sebelum check in kt airport

Mummy pun nak pakai topi :)

last day kami kat sini tak banyak jalan pun..pusing-pusing cari kerepek..lepas tu terus balik ke airport..tepat jam 3.15petang..kami pun berangkat balik kt Kuala Lumpur :) macam tulah seeba sedikit pengalaman myra kt Padang, Indonesia..ape-ape pun..pengalaman ke sane memang seronok..dari masalah passport sampailah tiba balik ke KL..sape-sape yang rase nak berjalan..bolehlah cube ke Padang, Indonesia..tp ke Bukit Tinggilah.. sebab di padang tak ade ape yang menarik sangat pun kalau nak di bandingkan dengan Pekan Bukit Tinggi :)

terima kasih sebab membaca :) ♥



1 comment:

Unknown said...

Assalamualaikum Tuan/Puan.

Izinkanlah kami untuk memperkenalkan diri pada Tuan/Puan

KITA HOLIDAYS TRAVEL & TOUR INDONESIA
Tour operator & Travel Agency

Kami memberikan pengkhidmatan yang bagus dengan harga tour yang sangat berpatutan di daerah yang favorit untuk di lawati di Indonesia seperti : Padang dan Bukittinggi Tour, Aceh Tour, Medan Tour, Jakarta dan Bandung Tour, Jogjakarta Tour dan Bali Muslim Tour.

Motto kami adalah : Kesenangan dan kegembiraan tamu adalah ketenangan kami.

Contact person : Amsyahril
Mobile : +6285263007445
E-Mail : am_holidays@yahoo.com / kita_holidays@yahoo.com / kitaholidays@yahoo.com.